План урока по английскому языку на тему "Charles Dickens" (7 класс). План урока по английскому языку на тему "Charles Dickens" (7 класс) Урок англ про диккенса чарльза

Lesson Plan #64

Date: 05.05.2016

Form: 7 “A”, “B”

Theme: Charles Dickens

The aim: This lesson introduces students to Sir Charles Dickens

Objectives:

To be able to briefly describe the life of Sir Charles Dickens.

To be able to describe some of the novels that Sir Charles Dickens was working on.

To be able to list the main published works of Sir Charles Dickens.

Time: 45 min

The procedure of the lesson

Greetings. Checking attendance

Checking pupil’s homework. (Irregular verbs)

The main part of the lesson.

Charles Dickens was born in 1812. He lived in the south of England when he was a little boy. His father worked in an office. He was a very clever man, but he was very poor. Charles had many brothers and sisters, but he did not often play with them. His father had many books and Charles liked to read them. He learned to read very early. When Charles was 10 years old, his family went to London. There his fathe got into debt (as he had little money) and then into debtor"s prison. So little Charles began to work when he was ten. That was the beginning of Charles" hard life.

    Чарлз Диккенс родился в 1812 году. В детстве он жил на юге Англии. Его отец работал в конторе. Он был очень умным, но очень бедным человеком. У Чарлза было много братьев и сестер, но он редко с ними играл. У его отца была большая библиотека, и Чарлз любил читать. Читать он научился рано. Когда Чарлзу было десять лет, его семья переехала в Лондон. Там его отец залез в долги (поскольку у него было мало денег) и затем попал в долговую тюрьму. Поэтому маленький Чарлз начал работать в десять лет. Это было началом тяжелой жизни Чарлза.

    He worked at a small factory in London, pasting labels on blacking bottles. He had to work in a dirty room with no windows. He did not like his work, but he had to work at the factory for two years. Then he went to school for three years, but he did not learn much at school. He learned much at home, from his father and from other clever people. Later he worked as a reporter to the Parliament and became a writer of short stories. In 1837 he published his first novel "The Posthumous Papers of the Pickwick Club". And the young reporter became a famous writer. Then he published novel after novel - "Oliver Twist", "Dombey and Son", "David Copperfield" and many other good books.

    В Лондоне он работал на маленькой фабрике, где наклеивал этикетки на бутылочки с ваксой. Ему приходилось работать в грязной комнате, где не было окон. Работа ему не нравилась, но он проработал на фабрике два года. Затем он три года учился в школе, однако там он немногому научился. Гораздо больше он узнал дома, от отца и других умных людей. Позже он работал репортером по вопросам деятельности парламента и начал писать рассказы. В 1837 г. он опубликовал свой первый роман "Посмертные записки Пиквикского клуба". И после этого молодой репортер стал известным писателем. Затем он публиковал романы один за другим - "Оливер Твист", "Домби и сын", "Дэвид Копперфилд" и многие другие книги.

    His books are very interesting, they teu us aoout the hard life of the poor people in England of that time. When we read his books, we sometimes laugh, but we often want to cry. Charles Dickens died in 1870. He is one of the greatest novelists in the English literature. Dickens lived more than a hundred years ago, but people in the whole world like to read his books today, because in his books he showed a real world and people of Victorian England.

    Его книги очень интересные, в них говорится о тяжелой жизни бедных людей в Англии того времени. Когда мы читаем его книги, то иногда смеемся, но часто нам хочется плакать. Чарлз Диккенс умер в 1870 г. Он является одним из величайших романистов в английской литературе. Диккенс жил более ста лет назад, но и сегодня людям во всем мире нравится читать его книги, потому что в них он показал подлинный мир и людей, живших в викторианской Англии.

Vocabulary:

to get into debt - залезть в долги
to cry -
плакать
poor -
бедный
prison -
тюрьма

Questions:

1. Where did Charles Dickens live?
2. Where did his father work?
3. When did his family go to London?
4. Why did Charles have to work?
5. What novel did Charles Dickens publish in 1837?
6. What do his books tell us about?
7. What did Charles Dickens show in his books?

Past Simple Tense.

Exercise #1. Read the text. Put the verbs in brackets in Past Simple Passive. Guess the famous object.

This old building is in one of the countries of Europe. It’s not a natural object. It 1_______ (to make) by man a long time ago. Now it 2____________ (to see) as a tourist attraction. It’s a famous old building. It 3__________ (not to build) by the Romans. Galileo, the famous scientist, dropped heavy objects from this building to make his experiments. The upper floor 4 ___________ (to complete) in 1319. It 5_________ (to build) by Tommaso Pisano. The largest bell of the building 6 ____________ (to install) in 1655. The bell-chamber 7___________ (to add) in 1372.

Keys: 1 was made, 2 is seen, 3 wasn"t built, 4 was completed, 5 was built, 6 was installed, 7 was added

Exercise #2.

1) went 2) worked 3) finished 4) arrived 5) rode 6) left 7) made 8) started 9) died 10) did

Evaluation. Giving home task: ex.14-15, new words. The end of the lesson.

Teacher: Saniya Zhumabayeva

Конспект урока по английскому языку для учащихся 9 класса: Famous British Writers. Charles Dickens. Урок разработала учитель английского языка МБОУ «Вечерняя (сменная) средняя общеобразовательная школа» г.Бологое Тверской области Матвеева Анастасия Анатольевна 2012г.()




Цели и задачи урока Цели: Цели: Активизация речемыслительной деятельности учащихся; Активизация речемыслительной деятельности учащихся; Закрепление лексического материала по теме «Литература»; Закрепление лексического материала по теме «Литература»; Закрепление грамматического материала: Артикль с именами собственными. Видо-временные формы глагола, описывающие действия, происходившие в прошлом; Закрепление грамматического материала: Артикль с именами собственными. Видо-временные формы глагола, описывающие действия, происходившие в прошлом; Развитие аудирования, речевых навыков Развитие аудирования, речевых навыков Задачи: Задачи: Учебная: формирование и развитие коммуникативных умений учащихся с использованием лексического, грамматического материала. Учебная: формирование и развитие коммуникативных умений учащихся с использованием лексического, грамматического материала. Познавательная: расширение лингвистического, культурного кругозора учащихся. Познавательная: расширение лингвистического, культурного кругозора учащихся. Развивающая: Интеллектуальное развитие учащихся, формирование готовности к коммуникации. Развивающая: Интеллектуальное развитие учащихся, формирование готовности к коммуникации. Воспитательная: осознание важности чтения и как результат духовное обогащение учащихся; воспитание уважительного отношения и интереса к культуре других стран. Воспитательная: осознание важности чтения и как результат духовное обогащение учащихся; воспитание уважительного отношения и интереса к культуре других стран.


Homework: Dickens" Biography Childhood. Youth. (was born; at the age of; to move to) Childhood. Youth. (was born; at the age of; to move to) Journalism. Early novels. (a novel; a reporter; to be published; A Dinner of Poplar Walk; Sketches by BOZ; Pickwick Papers) Journalism. Early novels. (a novel; a reporter; to be published; A Dinner of Poplar Walk; Sketches by BOZ; Pickwick Papers) Dickens"Family. (to get married, a wife) Dickens"Family. (to get married, a wife) Middle years (Bleak Hours; Hard Times; Little Dorrit) Middle years (Bleak Hours; Hard Times; Little Dorrit) Trips to America (to travel; to give lectures; public readings; an impression) Trips to America (to travel; to give lectures; public readings; an impression) Literary style. Characters. (vivid descriptions; sense of humour; to describe the hardships of the working class) Literary style. Characters. (vivid descriptions; sense of humour; to describe the hardships of the working class) Last years. Museums and festivals. (The Ch/Dickens Museum in London; The Ch.Dickens Birthplace Museum in Portsmouth; The Dickens House Museum in Broadstairs, Kent; The Riverside Dickens Festival in Riverside, California; The Great Dickens Fair in San-Francisco, Califiornia; Dickens literary Festival in Rochester) Last years. Museums and festivals. (The Ch/Dickens Museum in London; The Ch.Dickens Birthplace Museum in Portsmouth; The Dickens House Museum in Broadstairs, Kent; The Riverside Dickens Festival in Riverside, California; The Great Dickens Fair in San-Francisco, Califiornia; Dickens literary Festival in Rochester)


Agree or Disagree! Charles Dickens was born in 1812 in the Portsmouth. Charles Dickens was born in 1812 in the Portsmouth. His father is a very rich man. His father is a very rich man. The first novel by Dickens was A Dinner at Poplar Walk. It was publish in The first novel by Dickens was A Dinner at Poplar Walk. It was publish in Dickens started as a newspaper reporter, didnt he? Dickens started as a newspaper reporter, didnt he? The Pickwick Papers didnt make him famous. The Pickwick Papers didnt make him famous. Dickens pen-name will be BOZ. Dickens pen-name will be BOZ. Much of his time was taken up with public reading of his best-loved novels. Much of his time was taken up with public reading of his best-loved novels. Dickens had never been to the America. Dickens had never been to the America. Dickens wrote Oliver Twist, David Copperfield, Robinson Crusoe, Hard Times. Dickens wrote Oliver Twist, David Copperfield, Robinson Crusoe, Hard Times. There are a lot of Dickens museums and festivals in the Great Britain and USA. There are a lot of Dickens museums and festivals in the Great Britain and USA.

Запустите аудио запись 26 урока первого уровня курса английского языка доктора Пимслера, слушайте, повторяйте и отвечайте на вопросы. При необходимости смотрите текстовый вариант на экране.
Окно с текстом расположено под аудио плеером и прокручивается отдельно, так что вы в любой момент можете поставить на паузу или перемотать назад, чтобы послушать еще раз.


Американский английский язык по методу доктора Пимслера.

Listen to this conversation.

Анна окликает на улице своего знакомого – Чарльза.

Вы слышали в разговоре слово «only», что означает «только».

A ‐ Charles, wait! Where are you going?

B ‐ I’m going to the department store on Park Avenue.

B ‐ Because I want to buy something for my wife.

A ‐ Do you know what time it is? Are the stores open?

B ‐ Yes, they are. It’s not too late. It’s only eight o’clock.

Now answer the questions.

Отвечайте на вопросы.

Good morning, how are you?

Fine, thank you.

I’m fine, thanks.

How’s your wife?

Ask her how she is.

Try to say «не очень хорошо».

Ask «почему?»

Мне нужно купить кое‐что.

I need to buy something.

И я не могу.

Имея ввиду конкретные магазины, скажите «потому что магазины закрыты».

Because the stores are closed.

The stores are closed.

Да, они закрыты.

Yes, they are closed.

Уже поздно.

Уже слишком поздно.

It’s too late.

It’s too late.

Но они открыты.

But they are open.

But they are open.

Они открыты завтра.

They are open tomorrow.

Вы можете купить что‐нибудь завтра.

You can buy something tomorrow.

«В универмаге». Имея ввиду какой‐нибудь универмаг вообще.

In a department store.

In a department store.

Что вы хотите купить?

What do you want to buy?

Say «мой муж хочет купить кое‐что».

My husband wants to buy something.

Для нашей маленькой девочки.

For our little girl.

For our little girl.

Имея ввиду конкретный универмаг, скажите «тогда поезжайте в универмаг».

Then go to the department store.

На Парковом Проспекте.

Say «завтра магазины открыты» имея ввиду «завтра магазины будут открыты».

Tomorrow the stores are open.

Tomorrow the stores are open.

Ask where Park Avenue is.

Ask where Park Avenue is.

Where is Park Avenue?

It’s over there.

Поезжайте направо

Go to the right.

Потом налево.

Then to the left.

Say «моему мужу нужны деньги». Дословно вам нужно произнести «моему мужу нужно немного

My husband needs some money.

My husband needs some money.

Мне тоже нужны деньги.

I need some money too.

Now say «мне нужен бензин».

I need some gas.

I need some gas.

Сколько он стоит?

Один доллар за галлон.

One dollar per gallon.

Почему вам нужен бензин?

Why do you need some gas?

Слушайте и повторяйте шаг за шагом.

Говоря о столице США, американцы иногда добавляют к ее названию сокращение «D.C.» ‐ округ

Колумбия.

Произнесите еще раз полное название этого города.

Now say «потому что я собираюсь в Вашингтон».

I’m going to Washington D.C.

А сейчас спросите просто «вы собираетесь в Вашингтон?»

You’re going to Washington?

«Что вы собираетесь делать там?» Только слушайте.

Listen and repeat.

What are you going to do there?

Вам уже приходилось использовать выражение «there» в выражениях «there are», «over there».

При использовании слова «there» самого по себе, обычно имеется ввиду какое‐то место, о

котором уже говорилось раньше.

Сейчас спросите ее еще раз, что она собирается делать там.

What are you going to do there?

Она отвечает «я собираюсь увидеть нескольких друзей». Сначала освоим выражение несколько

друзей. Listen and repeat.

Say «несколько друзей».

«Я собираюсь увидеть нескольких друзей». Listen and repeat.

I’m going to see a few friends.

Say «я собираюсь увидеть нескольких друзей».

I’m going to see a few friends.

How do you say «друг»?

Say «несколько друзей».

How do you say «увидеть»?

Спросите еще раз «что вы собираетесь делать там?»

What are you going to do there?

I’m going to see a few friends.

В Вашингтоне.

Try to say «у меня там есть несколько друзей».

I have a few friends there.

Я собираюсь увидеть нескольких друзей.

I’m going to see a few friends.

И я собираюсь поработать.

And I’m going to work.

I’m going to work.

Ask her is she’s going to work.

Are you going to work?

Are you going to work?

Я собираюсь увидеть нескольких друзей.

I’m going to see a few friends.

Try to say «я собираюсь увидеть своих друзей».

I’m going to see my friends.

Помните, что по‐английски дословно вы должны сказать «моих друзей». Пожалуйста повторите

I’m going to see my friends.

И я собираюсь поработать.

And I’m going to work.

Try to say «я собираюсь немного поработать».

I’m going to work a little.

I’m going to work a little.

Say «и я собираюсь увидеть своих друзей».

And I’m going to see me friends.

Now say «я собираюсь увидеть нескольких друзей».

I’m going to see a few friends.

«Может быть». Listen and repeat.

Вы собираетесь поработать?

Are you going to work?

Может быть.

«Да, я думаю, что я буду работать». Listen and repeat.

Вы обратили внимание на звук th в начале слова «думаю»?

Скажите еще раз «я думаю».

«Я думаю, что я буду работать». Listen and repeat.

I think I’m going to work.

Дословно вам придется произнести «я думаю, я собираюсь работать».

Скажите еще раз «я думаю, что я буду работать».

I think I’m going to work.

Now try to say «я не думаю, что я буду работать».

I don’t think I’m going to work.

Сейчас слушайте и повторяйте выражения «я так не думаю».

I don’t think so.

I don’t think so.

I don’t think so.

Обратите внимание на порядок слов.

Say again «я так не думаю».

I don’t think so.

А как ей сказать «я так думаю»?

Ask her if she’s going to see George.

Are you going to see George?

Are you going to see George?

Может быть.

Ask if George works in Washington.

Does George work in Washington?

Does George work in Washington D.C.?

Скажите, что вы так не думаете.

I don’t think so.

I don’t think so.

Try to say «он работает в Нью‐Йорке».

He works in New York.

Я думаю, что он работает в Нью‐Йорке.

I think he works in New York.

Now say «я думаю, что он живет в Нью‐Йорке».

I think he lives in New York.

Ask «тогда вы собираетесь увидеть Чарльза?»

Then are you going to see Charles?

Скажите, что вы так думаете.

Yes, I think so.

Но я собираюсь поработать тоже.

But I’m going to work too.

И я собираюсь увидеть нескольких друзей.

And I’m going to see a few friends.

I’m going to see a few friends.

Say «пожалуйста дайте мне».

Please, give me.

Try to say «несколько долларов».

Now say «мне нужен бензин».

I need some gas.

I need some gas.

Сколько он стоит?

Один доллар за галлон.

One dollar per gallon.

Потому что я собираюсь в Вашингтон.

Because I’m going to Washington.

«Там живет моя подруга Мери». Не забывайте о порядке слов.

My friend Marry lives there.

My friend Marry lives there.

Она работает там.

She works there.

She works there.

Помните, как спросить, далеко ли это.

Сейчас спросите, далеко ли Вашингтон.

How far is Washington?

Eighty five miles

How do you say «я так не думаю».

I don’t think so.

I don’t think so.

Now say «я не знаю».

Вот как спросить «вы едите сегодня?» повторяйте.

Are you going today?

Обратите внимание, что в зависимости от контекста, одно и тоже слово может означать

«собираетесь» и «едите», имея ввиду различные способы передвижения.

Ask again «Вы едите сегодня?»

Are you going today?

Я не знаю, может быть.

I don’t know, maybe.

I don’t know, maybe.

Спросите ее еще раз, сегодня ли она едет.

Are you going today?

Как ей ответить, что она так не думает.

I don’t think so.

I don’t think so.

Спросите еще раз, далеко ли Вашингтон.

How far is Washington?

Eighty five miles

Я хотела бы увидеть Вашингтон.

I’d like to see Washington.

И у меня там есть несколько друзей.

And I have a few friends there.

Сейчас представьте, что вы едите в Вашингтон и вам нужно уточнить дорогу.

Спросите, по этой ли дороге нужно ехать в Вашингтон.

Is this the road to Washington?

No, the road you want is to the right.

Вы не совсем расслышали, что она сказала. Переспросите. Налево?

Now ask «налево или направо?»

To the left or to the right?

To the left or to the right?

Как ей сказать «дорога, которую вы хотите найти».

The road you want.

The road you want.

Дорога, которую вы хотите найти – направо.

The road you want is to the right.

Say «поезжайте направо».

Go to the right.

Go to the right.

А потом прямо.

And then straight ahead.

Помните, как спросить «что вы хотите делать там?»

What do you want to do there?

Представьте, что вы собираетесь купить кое‐какие сувениры. Спросите «универмаги сейчас

открыты».

Are the department stores open now?

No, it’s late. I think the department stores are closed.

Say that it’s not late.

It’s not late.

Да, уже поздно.

Yes, it’s late.

Yes, it’s late.

И я думаю, что магазины закрыты.

And I think the stores are closed.

I think the stores in Washington are closed.

Урок №26 окончен.



Продолжить увлекательный курс изучения английского языка с помощью метода доктора Пола Пимслера.

— полный курс (все 90 уроков + 21 урок чтения).

Класс: 9

Презентация к уроку






Назад Вперёд

Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.

Цели урока : активизация речемыслительной деятельности учащихся;

закрепление лексического материала по теме «Литература» (Писатели. Жанры литературы; закрепление грамматического материала по темам: Употребление артикля с именами собственными. Использование видо-временных форм для описания действий, событий, происходивших в прошлом; развитие навыков аудирования, диалогической и монологической речи.

Задачи :

  • Учебная : формирование и развитие коммуникативных умений учащихся с использованием лексического, грамматического материала.
  • Познавательная : расширение лингвистического, культурного кругозора учащихся.
  • Развивающая : интеллектуальное развитие учащихся (развитие памяти, внимании, логики, цельности восприятия и высказывания), формирование готовности к коммуникации.
  • Воспитательная : помощь в осознании важности чтения и как результат духовного обогащения учащихся; воспитание уважительного отношения и интереса к культуре других стран и как следствие формирование позитивного отношения к изучению иностранного языка.

Оборудование урока : дидактические материалы: учебник Английский язы 9 класс, авторы: В. П. Кузовлев, Н.М.Лапа, Э. Ш. Перегудова и др.; выставка «Книги» (произведения Ч. Дикенса), портрет писателя, электронная презентация урока.

Этапы урока:

  1. Организационный этап;
  2. Проверка домашнего задания (ответы на вопросы по биографии Ч. Дикенса);
  3. Закрепление лексического и грамматического материала (выполнение упражнений);
  4. Аудирование (слушание текста «Дикенсовский литературный фестиваль;
  5. Проверка понимания пройденного материала (выполнение заданий по услышанному тексту);
  6. Информация о домашнем задании.
  7. Заключительная часть (рефлексия).

1-й этап: Warming Up Activities.

Teacher : Good morning! The subject of our lesson is «Famous British Writers» (continued). Today we will talk about one of the most famous British writers Charles Dickens. Look at the blackboard please! Next year it will be the 200th Anniversary of Charles Dickens birth.

(на доске портрет писателя, написаны даты его жизни)

Today we will remember this outstanding writer and perhaps you will learn some new things about him!

But first let us remember the English writers and poets you have read already about!

(и т.д., параллельно учащиеся отрабатывают лексику)

2-й этап: Проверка домашнего задания.

Teacher: Your homework for today was to find more information about Dickens" biography (you could use various sources). So look at the blackboard please. You see the plan we made up last time. Let"s summarize the information according to our plan.

(Учитель выводит слайд с планом рассказа. К каждому пункту предложены ключевые слова и выражения. В соответствии с этими пунктами учащиеся делятся на группы, причем в каждой группе должны быть учащиеся с разным уровнем подготовки, и рассказывают на каждую тему).

  • Childhood. Youth (was born; at the age of; to move to)
  • Journalism. Early novels (a novel, a reporter, to be published; A Dinner of Poplar Walk; Sketches by BOZ; Pickwick Papers ).
  • Dickens" family (To get married, a wife).
  • Middle years (Bleak Hours, Hard Times, Litle Dorrit )
  • Trips to America (to travel, to give lectures, public readings, an impression).
  • Literary style. Characters (vivid descriptions, sense of humour, to describe the hardships of the working class).
  • Last years. Museums and festivals (The Charles Dickens Museum in London; The Charles Dickens Birthplace Museum in Portsmouth; The Dickens House Museum in Broadstairs, Kent; The Charles Dickens Centre in Eastgate House, Rochester; The Riverside Dickens Festival in Riverside, California; The Great Dickens Fair in San-Francisco, California; Dickens Literary Festival in Rochester).

3-й этап:

Teacher: Well done! And now lexical and grammar control! I"ll give you 10 sentences. They contain the information about Ch.Dickens" life. Agree or disagree with me.

(Учитель открывает в презентации слайд с упражнением – 10 предложений, содержащих информацию из биографии писателя. Нужно определить, какие из них верны, какие не верны; затем исправить ошибки; объяснить употребление определенного артикля с именами собственными, употребление временных форм глагола; выполняется устно)

  • Charles Dickens was born in 1812 in the Portsmouth (It is true).
  • His father was a very rich man. (It is false, his father WAS a clerk. When the family moved to London he couldn"t get any job).
  • The first novel by Dickens was «A Dinner at Poplar Walk». It was published in 1844. (It is false, it was published in 1833).
  • Dickens started as a newspaper reporter, didn" he? (It is true).
  • «The Pickwick Papers» didn"t make him famous. (It is false. This novel was published in 1837 and was a great success).
  • Dickens" рen-name was Boz (It is true).
  • Much of his time was taken up with public reading of his best-loved novels. (It is true).
  • Dickens had never been to the America. (It is false. Dickens had been twice to America, in 1842 and in 1867).
  • Dickens wrote Oliver Twist, David Copperfield, Robinson Crusoe, Hard Times e.t.c. (Daniel Defoe wrote Robinson Crusoe ).
  • There are a lot of Dickens" museums and festivals in Great Britain and the USA (It is true).

4- й этап :

Teacher: Good job! And now let"s get some more information about Charles Dickens! I"ll read you an extract from the article, devoted to the Charles Dickens Fesivals in Rochester. Listen, try to understand and answer the question: How many festivals are described in the text? How are they called?

(На доске записаны слова и выражения из текста для аудирования. Учитель дважды читает текст, учащиеся слушают, затем отвечают на вопросы).

Charles Dickens Festivals in Rochester:

The City of Rochester in the county of Kent is situated about 20 miles south east of London. It comes alive in the first week of June celebrating the works of the great novelist with the Dickens Festival. Many visitors from all over the county come to Rochester to see this extraordinary festival. Many people join in the celebrations by dressing up in Victorian costumes and parading the streets of Rochester. There is nowhere in the world you can see this festival of Dickens characters, which include Ebenizer Scroodge, Oliver Twist, Bill Sykes and many others.

Again Rochester comes alive with the Dickensian Christmas.It is connected with the Christmas novel “A Christmas Carol”. It always snows in Rochester with the addition of an artificial snow machine . The smell of roasting chestnuts fills the streets. The atmosphere is full of Christmas tunes. The final of the festival is the Dickensian candlelight parade through High Street culminating in Christmas carols outside the Cathedral.

(Подчеркнутые слова выписаны на доске).

5-й этап:

Ответы на вопросы по прослушанному тексту

6- й этап :

Teacher:Let us discuss your homework for the next lesson. I ask you to write a short composition. It will be your opinion about Charles Dickens as one of the most favourite British writers and his works.

7- й этап : Заключение

Teacher: We have considered the life and the works by Charles Dickens.

I think we have understood an important thing today. Reading is one of the best ways to learn the culture of other countries. British literature is very rich in outstanding writers, who made it famous all over the world. Do you agree with me? Tell me please your opinion!

(Учащиеся очень коротко высказывают свое мнение)

Thank you for the work!

Your marks are…

Урок английского языка урока английского языка в 8 классе по теме «Чарльз Диккенс и его герои»(по произведению « Дэвид Копперфильд») был проведён в рамках Недели иностранных языков, посвящённой мировой литературе. Урок помог учащимся выразить своё отношение к произведению, которое было пройдено на уроках домашнего чтения. Ученики показали хорошее знание материала при выполнении заданий по теме. Силами учеников был также показан отрывок из произведения.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Конспект

Урока английского языка в 8 классе по теме «Чарльз Диккенс и его герои» (по произведению « Дэвид Копперфильд»)

Цели урока:

1. развитие навыков устной речи, аудирования и чтения 2. расширение лексического запаса учащихся 3.воспитание у учащихся чувства любви к чтению 4. научить учащихся высказывать свое мнение и с уважением относиться к чужому

Оснащение урока: раздаточный материал, иллюстративный материал, посвященный жизни и творчеству Ч. Диккенса

Ход урока

I. Организационный момент. Введение в тему.

T.: “Good morning boys and girls! This year’s week of Foreign Languages at our school is devoted to the world literature and today at our lesson we are going to speak about the English literature. You’ll read, do some tasks, share your opinions on the theme.

Well, from my point of view reading is one of the most important things in our life. It makes our life more interesting, develops our imagination, it helps us to learn more not only about literature, but also about the culture, history of our country as well as foreign countries. Let me paraphrase a well- known saying “ So many countries, so many writers.” And I hope you ‘ve read a lot of books written by authors from all over the world. That’s why firstly, I’d like you to do a literary quiz. Take, please, a blue card and do task №1. So, match the titles of the books to the authors. “ (Sup.1)

Ученики выполняют задание, называют произведение и его автора.

II. Основная часть.

1. Чтение. T.: “Well, not bad. My hopes have come true. Now I want you to remember the name of the author whose book we’ve just finished reading. Yes, it’s Charles Dickens. You’ve read his book , but do you know much about the writer himself? I’m not sure and that’s why I want to offer you the following task. You’ll read the text about Charles Dickens and while reading you ‘ll mark the text with special signs such as “a tick V” for information you know, “+” – for information you have learned from the text, and”?” – for what you’d like to know, then you’ll have to fill in a table.” (Sup.2)

Учитель объясняет задание, ученики читают текст, делая пометки по схеме « знаю - узнал -хочу узнать» . Ученики заполняют таблицу и делятся с классом своими выводами.

P1P2:” I know that Ch. Dickens is a famous English writer./ …he wrote “ Oliver Twist”…etc.” / I’ve learned from the text that Ch. Dickens got married to Catherine Hogarth. etc. / I’d like to know more about his children/ his books …”

2. Работа по произведению.

A) T.:” Now let’ s pass to the book itself. So, “ David Copperfield”. I’d like you to show how attentively you read the book & how well you know its characters. Take, please, the pink card and do the following task. “ (Sup.3)

Ученики читают задание и выбирают правильный ответ.

B) T.: “Ch. Dickens said that “David Copperfield” was his favourite book. Why do you think he said these words?

P1 P2: “ The book is partly autobiographical”; “Like David Copperfield, Charles Dickens began working when he was a little boy/ he had a very hard life”; “ In the image of Mr Micawber, who was always in debt, he showed his father;” etc.

C) T.:”Ch. Dickens created a lot of characters & one of the most important character of his books is, to my mind, the society of the Victorian England. What do you know of it & people living at that time?

Ученики делятся своими впечатлениями о викторианском обществе, положении женщин и детей в обществе, о школе того времени: P1P2…

D) T.: “So, the main character of the book is David Copperfield. Let’s remember what you learned about him. Kirill wants to share with you his opinion about David. Listen, please attentively to him and then you can add your ideas.”

Ученик высказывает своё мнение о главном герое, одноклассники добавляют свои замечания к образу.

E) T.:” One of the main themes of the book is love story. There are several couples in the book and Dickens wrote about their relations very carefully and very vividly. Now Grisha and Olya are going to show you a scene from the book.”

Ученики разыгрывают сценку, между Дэвидом и Дорой.

T.: “ It’s time to speak about other characters of the book. There are David’s friends and enemies, women and men. At our last lesson I asked you to choose any characters and compare them. Please, you are welcome.”

Ученики в парах в форме диалога рассуждают об Эмили и Агнес, Стирфорте и Урии Хиппе.

III. Conclusion.

T.: “ Well, I hope thanks to “David Copperfield” you’ll read other Dickens’ works and not only his. I greatly hope that reading will become necessary and very pleasant part of your life. Thank you for the lesson. I enjoyed it greatly and I expect you too.”

Supplement I.

Task I. Match the books to the writers .

1.“The adventures of Tom Sawyer”

2.“The Treasure Island”

b) Agatha Christy

3.“King Lear”

c) Jules Verne

4.“Oliver Twist”

d) Jack London

5.“The Swiss Family of Robinsons”

e) Edgar Alan Poe

6.“The Mousetrap”

f) Arthur Conan Doyle

7.“The Sign of Four”

g) Charles Dickens

8.“Twenty Thousand Leagues Under the Water”

h) Mark Twain

9.“The Golden Bug”

i) Walter Scott

10.“The White Fang”

j) John Tolkien

11.“Harry Potter”

k) Robert L. Stevenson

12.“Ivanhoe”

l) Prosper Merimee

13.“The Lord of the Rings”

m) Joanne Rowling

14.“Carmen”

n) Johann D. Wyss

Supplement II.

Charles Dickens

Charles Dickens is one of the greatest novelist in the English literature. In his books he showed a real world and people of Victorian England.

Charles Dickens was born in Landport, Portsmouth in Hampshire in 1812. His father was a clerk and had eight children. The family was moderately wealthy, but his father always spent more money than he received. When Charles was 11 years old his family was put into prison for his father’s debts. Charles had to give up the school and work. He worked at the blacking factory ten hours a day and earned ten shillings which helped him to pay for his room and support his family. Charles hated it and never forgot the experience. He used it in many novels, especially in “David Copperfield” and “Oliver Twist”.

At the age of 15 he was lucky to get a job in a London lawyer’s office though he didn’t like this job. When he was 16 he started to work for a newspaper. And by the age of 25 he became one of the best journalist in London.

“The Pickwick Papers” was his first great work which made him popular.

On 2 April 1836, he married Catherine Thompson Hogarth. They set up home in Bloomsberry, where they had ten children. Dickens worked a lot. His books became very popular in many countries and he spent much time abroad. In the last years of his life he began to meet with his readers and to give public readings from his books. These meetings were very successful.

He never stopped writing and travelling and he died very suddenly in 1870.

Charles Dickens was buried in the Poet’s Corner of Westminster Abbey. The inscription on his tomb reads: “ He was a sympathizer to the poor, the suffering and the oppressed; and by his death, one of England’s greatest writers is lost to the world.”

I know it

It’s absolutely new for me

I’d like to learn about it more